sunnuntai 20. lokakuuta 2013

Toomion TOP-100 - Biisit 94-92.

94.            Judas Priest – Blood Red Skies
                                  Ram It Down– 1988 - Iso-Britannia


©wickedchannel.com

NIMIToomioJori
SOITTO/LAULU21
SÄVELLYS/SOVITUS21
LYRIIKAT11
TUNNELMA/MEININKI21
LEGENDAARISUUS10
YHT84

Tutustumisalbumi: Judas Priest - Ram It Down




Armeija on suomalaisille miehille hiukan sama asia kuin naisille synnytys. Siihen keskustelu aina illan mittaan päättyy. Jokainen odottaa, että saa vuoron kertoa toinen toistaan kovemman inttijutun.

Jääköön inttijutut muilta osin, mutta vuosina 1999-2000 päivärahat maksettiin parin viikon välein. Käteisenä kouraan. Tästä rahasta ostin joka ainut viikonloppu Keskisen kyläkaupasta jonkun levyn. Yleensä täysin kannen perusteella. Näin kävi tämän Judas Priestinkin kanssa. Olin isoilla pojilla nähnyt Judas Priest-kirjoituksia repuissa joskus ala-asteella. Musiikista en tiennyt mitään.

Rob Halfordin ääni ja Tipton-Downing-duon kitarailakointi. Ei se kappale paljon muuta tarvitse. Päälle kasarisoundeilla soitettu rumpukomppi. Jonkinlaista Blade Runner-tunnelmaa tässä on. Ehkä nykyään voisi tunnelma sopia sellaiseen elokuvaan kuin Maailmojen Sota (Spielbergin versio). Kyllä se vaan on tunnustettava, että Tipton ja Downing ovat kitaristikaksikoiden ehdotonta eliittiä. Yhteensoitto natsaa. Vaikka kasaria onkin, ei tämä sitä ole pahassa mielessä. 

Tulipa pienet pisteet vaikka entuudestaan tuntematon biisi muutaman kuuntelun jälkeen alkoikin kuulostaa jopa hyvälle. Ehtaa kasaria! Onhan tässä jotain siistiä, ei voi kieltää. Automaattinen mielleyhtymä johonkin haaleaväriseen 80-luvun toimintaleffaan VHS:ltä katsottuna. 

Judas Priest on omalla kohdalla jäänyt kokolailla täysin kuuntelemattomaksi bändiksi.

Introsta ja soolosta erityispisteet. Pakko se on sanoa, että 80-luvulla tehtiin kovaa tavaraa, vaikka sen aikakauden tuotantoa hyvin vähän kuuntelenkin.


Toomio vastaa

”Välillä ihmetyttää miten niin paljon metallia läpikahlannut mies kuin Jori, on pystynyt elämään kuuntelematta Judas Priestiä. Kyllä Judas Priest pystyi tuon 80-luvun lopun pysymään nahkahousuissa ja pahuudessa. Ei mitään pelleilytukkametallia, vaan ihan homona oikeata heavy metallia!”



93.            Eppu Normaali – Kun Olet Poissa
                                  Historian Suurmiehiä – 1990 - Suomi


©pokorecords.fi

NIMIToomioJori
SOITTO/LAULU21
SÄVELLYS/SOVITUS22
LYRIIKAT22
TUNNELMA/MEININKI12
LEGENDAARISUUS11
YHT88

Tutustumisalbumi: Eppu Normaali - Kahdeksas Ihme



Minun ikäluokka on varmasti kuullut Eppuja paljon ihan tahtomattaan. Itselläni ei bändiä vastaan ole yhtikäs mitään. Sain ensimmäisen aidon Eppu- kasetin joululahjaksi. Se oli Repullinen hittejä-kokoelma. Pelasin 386:lla Lemmingsiä, ja kuuntelin kasettia. Sopulit marssivat tuhoon, mutta Eput pysyivät pystyssä. Tätä biisiä ei kasetilta löytynyt.

Eppujen soittotaito jää minusta usein hiukan varjoon. Se on niin hyvää, että sitä ei huomaa. Se ei ole itseisarvo, mutta siinä käy kuin erittäin kovissa urheilukilpailuissa. Toimitsijoita on paljon, mutta tavallinen katsoja ei tv-lähetyksessä oikeastaan kiinnitä heihin huomiota. Näin on myös Eppujen soitannassa. Jokainen nuotti rullaa eteenpäin, mutta kaikki keskittyy lauluun ja tarinaan. Soolojen ajaksi melodiaan. Niin monimutkaista, että se näyttää ja kuulostaa ulospäin yksinkertaiselta.

Jos rankattaisiin pelkkää lyriikkaa, voisin uskoa tämän olevan kärkipaikoilla. Vain Eput voi saada "tolloillen" - sanan sopimaan näin herkkään kappaleeseen, niin ettei se kuulosta typerältä ja kornilta.  

Sadesää, syksy, Ford Escort huonoilla renkailla ja pelko mustasta jäästä. Siitä on tämä biisi tehty.

Isosiskoni ja -veljeni kuuntelivat Eppuja aika paljon silloin kun itse olin vielä ala-asteikäinen. Jokin hieno tunnelma näiden biiseistä välittyy, vaikka en bändiä suoranaisesti koskaan ole fanittanutkaan. Rehellistä ja ajatonta suomirokkia. 

Lyriikoissa ihailtavaa henkilökohtaisuutta ja suomalaista suoruutta. Tämänkaltainen melankolia iskee väkisinkin, varsinkin kun kello on liian paljon ja sinun olisi pitänyt mennä nukkumaan monta tuntia sitten. Niin kuin tätä kirjoittaessa.

Toomio vastaa

”Jori on perinteinen suomimies. Sauna+olut+surullinen musiikki = toimiva yhtälö. Silti mies kuuntelee (varmaankin periaatteesta) liian vähän suomenkielistä musiikkia. Kannattaa myös tutustua Loirin versioon. Ei pöllömpi sekään.”




92.            Porcupine Tree - Arriving Somewhere but not Here
                                  Deadwing – 2005 - Iso-Britannia


©progarchives.com

NIMIToomioJori
SOITTO/LAULU22
SÄVELLYS/SOVITUS22
LYRIIKAT12
TUNNELMA/MEININKI22
LEGENDAARISUUS12
YHT810

Tutustumisalbumi: Porcupine Tree - In Absentia



Toomio

Muistan, että Sami jossain vaiheessa oli saanut pari mp3:sta Porcupine Treetä. Tämä tapahtui joskus In Absentian aikoihin. Kappaleista toinen oli muistaakseni Collapse The Light Into Earth. (On muuten linkissä komea video!) Bändin nimi oli se ensimmäinen hieno juttu. Kappaleet olivat hyviä, mutta silloiseen makuun turhan rauhallisia.

Hataran muistin varassa, mutta Sami taisi tuon In Absentian sitten ostaa. Sen jälkeen oli bändin pojat aika myytyä miestä PT:lle. Hittilevyn jälkeen tuli Deadwing. Se ei kaikilta osin kolahtanut niin kovaa vaikka mainio olikin. Esimerkiksi Lazarus ei lähde yhtään. Tästä ASBNH:sta tuli sitten monen kuuntelun jälkeen melkoinen yöautoilumusiikin merkkipaalu.

Kun biisi alkaa niin kuin tämä alkaa, on selvää, että lopputulos ei voi olla huono. Olen aina pitänyt kasvavista kappaleista. Wilsonin hittikorva on oman genrensä kärkeä. Kuten ystäväni Reima sanoo, on Wilson soittaja, ei esiintyjä. Vaikka bändin olen kaksi kertaa livenä nähnyt, on bändin esiintyminen jäänyt valjuksi. He soittavat, eivät esiinny. Ehdottomasti kannattaa silti käydä katsomassa. Yhteensoitto on kellontarkkaa. Ja tämä ukko tulisi jokaisen rumpaleista kiinnostuneen käydä tsekkaamassa livenä.

Jori Hellinen (Klikkaa nimeä!)

Oli mennyt liian pitkä aika viime kuuntelusta. Nyt venähti reipas puolituntinen puhtaasti koomatessa, kun tämä 12-minuuttinen oli pakko kuunnella vielä pari kertaa uudestaan. Kokonaisuudessaan täydellinen kappale, ei tästä muuta voi sanoa. 

Jo introsta tietää, että nyt lähtee jotain todella kovaa kamaa käyntiin. Seitsemännen minuutin kohdalla alkava osio laittaa jalan väkisinkin tamppaamaan nelosia. Kappaleen nimestä olen tykännyt sen julkaisusta lähtien, mutta sanat olivat (perinteisesti) tämänkin biisin kohdalla jääneet lukematta ja analysoimatta. Hyvää tavaraa, sai mietteliääksi.


Bändin soittotaituruus on kokonaisuudessaan huimaavaa, mutta rumpalina on pakko hehkuttaa Gavin Harrisonin työskentelyä vaikka tässä biisissä ei sinällään mitään erikoista tapahdukaan. Kaverin tarkkuus ja tyyli on vain uskomaton.

Toomio vastaa

"Tässä tulee ilmi yksi Jorissa ihailemistani puolista; mies voi ihan surutta antaa jollekin biisille tunninkin aikaa, jos se kuulostaa hyvältä. 

Itse en tätä ihan täydellisenä kappaleena pidä. Se on siihen tarkoitukseen hitusen turhan pitkä. En myöskään ihaile Wilsonin kitarasoolottelua. Se on muuten niin pehmeään soundiin vähän liian riipivää. Kynnet ja liitutaulu. You know."

Viime kertaisen äänestyksen voitti Children of Bodom - Deadnight Warrior. Mikä lie se tällä kertaa?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti