97. Cry Of Love – Too Cold In The Winter
Brother – 1993 - USA
NIMI | Toomio | Petri |
SOITTO/LAULU | 2 | 1 |
SÄVELLYS/SOVITUS | 1 | 1 |
LYRIIKAT | 1 | 0 |
TUNNELMA/MEININKI | 2 | 1 |
LEGENDAARISUUS | 2 | 0 |
YHT | 8 | 3 |
Vuonna 2005 menin töihin
Jyväskylään, Exit-nimiseen vapaa-ajan liikkeeseen. Siellä yleismiehen roolissa
jouduin tai pääsin pyöräkorjaajan hommiin. Vanhempana konstaapelina
korjaamopuolella toimi Mikko, joka opetti minulle monta asiaa niin pyöristä
kuin rokistakin. Ensimmäinen sääntö: ”älä koskaan koske levyjarruihin rasvaisin
käsin.” Toinen sääntö: ”Muista vihata Nexus-7-vaihteistoa.” Kolmas sääntö:
”transistorivahvareita ei saa käyttää musiikin tekemiseen.”
Eloni tuolloin oli
vähintäänkin suunnanetsimistä ja köyhäilyä. Mieliala eikä terveys ollut kovin korkealla
tasolla. Sekoittelin ruokani henkarilla ja söin sen CD:n kannen päältä. Yhtenä
päivänä olin lähdössä ajelemaan töiden jälkeen Pohjanmaalle ja kaipailin
soittimeeni hyvää musiikkia. Mikko löi käteeni kopioidun C-kasetin. Siinä oli
Cry of Loven Brother-albumi ja pari Black Crowesin biisiä.
Soundipuoli on tässä kappaleessa
kyllä melkoisen aitoa southern rockia.
Kitaristina hääri Audley Freed, jonka
soitto on sopivan räkäistä. Pienet välijuoksutukset ”sinnepäin”-mentaliteetilla
kertovat rock-neroudesta tai riittävän sienimäärän aikaansaamasta
autenttisuudesta. Rumpukomppi kertosäkeessä on takova, se takookin sitten ihan
päätyyn asti. Lopun bassotiluttelu jää miksauksen takia vähäsen varjoon, mutta hieno on sekin. Toimii. Itselleni tämä on sadekelin musiikkia, mutta
aurinkokeliin luulisi useimmille uppoavan.
Tomi on
kyllä minulle tätä bändiä monta kertaa suositellut, mutta enpä ole tutustunut
sen tarkemmin. Tuplaklikkaus Jonathanille (from Spotify), ja biisi soimaan. Sieltähän
se tulee kuin höyryveturi, mutta analysoidaan eka se vihellyspilli.
Kelly
Hollandin laulu ei ole huonoa, mutta jotenkin tuntuu, että pallean takomisella
ei ihan saada kaikkea rosoisuutta käyttöön. Soundillisesti se jää siis aika
pinnalliseksi. Laulu on kuin se ohut villapaidan erivärinen raita, toisaalta
tärkeä, lopulta aika merkityksetön. Muu bändi taas takoo vahvasti, ja jotenkin
luottamus biisin etenemiseen vahvistuu tätä kautta. Villapaita siis lämmittää,
mutta mitään selkeää kuvaa siinä ei ole. Valitan Kelly, mutta muu bändi saa
perusasioillaan sinut kuulostamaan kiveltä reessä, ainakin tässä biisissä. Nyt
kun tarkemmin ajattelen, niin onko kyseessä kuitenkin vain epäonnistunut
miksaus laulun osalta?
Sävellyksen
ja sovituksen osalta mennään aika varmalla tyylillä, mutta minuun se iskee. Kun
tietää mitä tulee, niin on helpompi keskittyä nyökytykseen eikä miettiä sitä sitten
sen enempää. Biisi on ehdottomasti niitä ”volat lujemmalle syysyöllä” –biisejä,
mutta ei välttämättä ”pannaas uuestaan” –biisejä.
No
lyriikat… Nyt ei kiinnosta, koska tässä biisissä ainoat lyriikat ovat basso ja
kitara. Minun mielestäni näissä ”volat lujemmalle” -biiseissä se yks tai kaks
lainia on tärkeämpää kuin koko lyriikka. ”Too cold
in the winter…” ei välttämättä ole se laini.
Jos ei ota huomioon biisin saamia
pisteitä, on tämä kuitenkin kokonaisuudessaan hyvä biisi: A) Ei tarvitse miettiä mitään sen
ihmeellisempää B) Omaa hyvän musiikillisen kaaren C) Mukavaa piilossa
tapahtuvaa instrumentaalista kikkailua.
Tutustumisalbumi: Devin Townsend - Terria
Christeenin äänivalli ja eteenpäin vyöryvä sävellys
ovat täydellistä juoksumusiikkia. Itse en lenkillä enää musiikkia kuuntele,
mutta ennen kovia treenejä tulee fiilistä haettua musiikista. Kappale lähtee
käyntiin tyhjästä kuin Prius liikennevaloista. Basarisoundin ja
poikabändimäisen "uuu"-huudon kontrasti luo tarttuvan pinnan.
Väliosan karjunnassa on kaikki tarvittava tuska. Sanat ei sen syvällisemmin
minulle iske, mutta toimivat riittävän ollakseen taattua Devin-poppia.
Tosiasiassa sävellykseen on osallistunut myös Michael Monroen bändissä riehunut
Ginger.
Toomio
vastaa
”Siinä olen Peten kanssa samaa mieltä, että
laulaja on bändin heikoin lenkki. Ei toki huono, muttei mikään unohtumaton.
Mielipide miksauksesta on myös yhtenäinen. Alkuperäinen levy soi pirun hiljaa.
Soundit ovat vähän tunkkaiset. Pitää tietysti muistaa, että tämä on pienen levy-yhtiön
juttuja vuodelta 1993. Ei mitään Pro Tools-viilattua korvanamua.”
96. Devin Townsend – Christeen
Infinity – 1998 - Kanada
NIMI | Toomio | Petri |
SOITTO/LAULU | 2 | 2 |
SÄVELLYS/SOVITUS | 2 | 1 |
LYRIIKAT | 1 | 1 |
TUNNELMA/MEININKI | 2 | 1 |
LEGENDAARISUUS | 1 | 2 |
YHT | 8 | 7 |
Tutustumisalbumi: Devin Townsend - Terria
Devin-huuman yllyttyä huippuunsa oli kaikki levyt saatava.
Infinity on levynä hyvin kaksijakoinen. On huippubiisejä ja sitten Devinin
heikompaa materiaalia. Sitä se teettää, kun yrittää tehdä täydellisen levyn.
Teetti myös sen, että alkoi iso pyörä Kanadan pojalla heittää. Osuutensa oli
kaiketi myös tajunnanlaajentajilla. Minun mielestä Devinissä on aina ollut paljon samaa kuin Billy Corganissa. Tietynlainen tunnistettava hulluus. Artistin omasta mielestä, Infinity on edelleen kai paras albumi, minkä hän on tehnyt.
Jos totta
puhutaan, niin minä en olisi halunnut arvioida tätä. Devin on minulle joku
sellainen pyhä, jota kuunnellaan kritiikittä. Sitä ei arvostella. Devin on
toisaalta musiikillinen Jumala, mutta kuitenkin se pieni villi lapsi, jonka
tekemisiä voidaan katsoa myös läpi sormien. Näiden asioiden vuoksi olisin
halunnut jäävätä itseni. Mutta ei, ollaan nyt sitten rehellisen analyyttisiä.
Tomi osti aikoinaan pelkän kannen
perusteella Physicist-levyn, ja ilmoitti, että nyt on kovaa menoo. Ja niinhän
se oli. Ja edelleen on, teki Devin sitten mitä tahansa. Myönnetään; Devin on
tehnyt urallaan myös huonoja biisejä, ja jopa levyjä. Ehkä pienet ohivuodot
ovatkin kokonaisuutta ajatellen vaan hyväksi?
Jos ensiksi puhutaan vaikka mielikuvista. Devinin biisit ovat kuin mystisiä
huoneita. Jotkut huoneet ovat kauniita, jotkut hyvin yksityiskohtaisia. Jotkut
todella rumia ja jotkut pehmustetun pyöreitä. Välillä näissä huoneissa voi
viettää ikuisuuden vain jonkun pienen yksityiskohdan parissa. Välillä huone on
taas ääretön avaruus, jota vain hymyillen katselee. Christeen on ehkä se tylsä
IKEA:n olohuone. Rehellisesti puhuttuna en ole tästä biisistä ollut koskaan
oikein innostunut. Mutta onhan tämä soitannollisesti ja laulullisesti hyvin
taidokasta. Sävellyksen ja sovituksen osalta kuitenkin aika keskivertoa.
Mielikuvissani
Devinin lyriikat ovat niitä ovia, joita huoneissa on. Joskus ne aukeaa heti,
välillä tarvitaan avainta tai jopa lukkosepän taitoa. Pehmustettujen ovien avaamisessa
tarvitaan jo kirves. Kerronnallisesti tämä ovi ei avautuessaan oikein säväyttänyt,
joten ovi kiinni ja IKEA:n kuvasto takaisin Devinin sukulaistytön hyllylle
pölyyntymään. Katsokaahan musiikkivideo, koska se kiteyttää tämän
ristiriitaisuuden tästä biisistä. Arvostelusta tuli sittenkin aika
pintapuolinen analyysi, joka tekee tietyllä tapaa kunniaa biisin
mitäänsanomattomuudelle.
Toomio vastaa
”Tiesinkin, että tämä on Petelle pyhää
kamaa. Jollain lailla koko Ruuhet-bändille. Peten analyysi pisti itsenikin
miettimään onko Christeenin paikka sittenkään TOP100-listalla. Pitkän pohdinnan
jälkeen suodatan sen Peten huone-teorian läpi. Omassa kodissani on perinteinen
IKEA-olohuone. Ei mitään ”Wau-Voi helvetti-Ei ole totta”-kamaa, mutta siisti,
käytännöllinen ja välttämätön. Paikka, jossa on mukava viettää aikaa,
rauhoittua. Näin myös Christeen pitää paikkansa TOP100-listalla. Kiva paikka
oleskella, ilman aivojen ylimääräistä rasittamista.”
Tutustumisalbumi: Children Of Bodom - Hatebreeder
95. Children Of Bodom - Deadnight Warrior
Something Wild – 1997 - Suomi
NIMI | Toomio | Petri |
SOITTO/LAULU | 2 | 2 |
SÄVELLYS/SOVITUS | 2 | 2 |
LYRIIKAT | 0 | 0 |
TUNNELMA/MEININKI | 2 | 2 |
LEGENDAARISUUS | 2 | 2 |
YHT | 8 | 8 |
Tutustumisalbumi: Children Of Bodom - Hatebreeder
Toomio
Lukion luokkakaverini Janne antoi minulle Something Wild-levyn lainaan vähän ennen kirjoituksia. Välitön kopiointi kasetille.
Sitten se soikin äidin kermanvärisen Corsan soittimessa koko kirjoitusten ajan.
Sain siitä muka voimia. Tämän nopeampaa musiikkia ei ollut olemassa. Alexi Laiho oli maailman paras kitaristi. (Lähempänä totuutta kuin Timo Tolkki.)
Jo biisin intro uhkaa veitsellä. Kun Jaska kilauttaa pellin
kupuun, makaat kuolleena lattialla. Sellaista tykitystä koko biisi, ettei
happea ehdi vetämään. (Toki sille ei ole tarvettakaan, kun henki lähti jo
introssa…)
Jätkät oli nuoria, alta parikymppisiä. Soitto oli taidokasta,
mutta biiseissä oli melodiat. Sävellyksenä tässä on jotain kunnianhimoista.
Sellaista nuoren bändin hulluutta, johon on mahdollisuus silloin, kun ei vielä ole
kehittänyt itselleen minkäänlaisia rajoja ja dogmia. Ei tarvitse itseltään kysyä voiko näin tehdä tai
voiko tämän kertsin jälkeen tulla tällainen kohta. Pistää vaan niin kuin
tuntuu.
Sanat on perustelttamurhaheviä, mutta asenne, jolla vähän
nössönkin oloinen Laiho ne ilmoille paiskii, on kaukana tavallisesta
JAUJAU! Nyt mennään aika
legendaariselle aikakaudelle, jolloin Stratovarius (Episode & Visions)
kuului jokapäiväiseen annokseen. Muistaakseni makoilin pienessä krapulassa kaverin
sängyllä ja yhtäkkiä tämä biisi alkoi soimaan. Välitön reaktio oli, että: ”Ei
helvetti, mitä tämä on!?!”. Tämän
jälkeen bändin uraa on tullut seurattua aika tiiviisti. Vaikka en enää
kuuntelekaan bändiä kovin aktiivisesti, on levyjä tullut hommattua ihan
kannatuksen vuoksi.
Tähän bändiin liittyy paljon
muistoja matkan varrelta. Ehkä paras muisto on ajalta, jolloin olin Alavuden nuokkarilla eturivistössä ja keikan jälkeen yhteiskuvassa Alexin kanssa. Oliskohan
vuosi ollut -99? Edelleen kansainvälisesti hemmetin kova bändi, jolta voi
odottaa vaan varmoja live-vetoja. Mutta onko bändi uudistunut vuosien saatossa?
Ei ehkä tarpeeksi. Latvalan tullessa mukaan bändiin odotin jotain mullistavaa.
Edelleen odotan jotain mullistavaa.
Biisin introsta on aina
tullut mulle mieleen seuraava lause: ”I´m your boyfriend now Nancy”, ja kielen
lipaisu! Vaikka se ei ole edes siitä leffasta. Biisin aloitus on edelleen yksi
kovimmista mitä tiedän. Biisi on täynnä mielenkiintoisia yksityiskohtia ja
kokonaisuuksia. Alun basaripyöritys vie biisiä hyvin eteenpäin, kunnes se helmi
tulee pellin kupu-iskulla! Loistavaa! Siitä se sitten lähtee hyvin pyörimään,
kunnes suvannon synat pysäyttää hyvän rallin ihmetyksen huutoon: ”EI…LISÄÄ!!!”.
Sieltähän sitä sitten pikkuhiljaa alkaa tulemaan, ja kohdassa 2.21 alkaa taas
mylly pyörimään.
Sovituksellisesti biisi oli
aikaansa edellä, ja vieläkin se jaksaa ihmetyttää. Sävellyksen puolesta
biisissä tapahtuu paljon. Näin kuuluukin, mutta mikään yksittäinen elementti ei
kuitenkaan lyö liikaa lävitse. Nuoria ja taidokkaita soittajia, silti hyvässä
balanssissa. Alexin laulu ei ehkä ole kansainvälistä tasoa, mutta sen voi aina
kompensoida muilla taidoilla, vai mitä Petrucci? Kyllähän biisissä sanoitukset
pitää olla, tosin tällä albumilla on vain yhdessä biisissä mietityt sanat, ja se
ei ole tämä biisi. Kelpo erikoiskoe edelleen!
Toomio vastaa
”Petri, vuosi oli juurikin tuo 1999. Olin
itsekin keikan katsomassa. Odottelin kanssasi hetken Alexia ja nimmaria, mutta
seuraavana aamuna piti lähteä takaisin armeijaan. Niinhän se Allu oli sitten
lähdettyäni tullut. Se harmitti jälkeenpäin. Levyssä on sellainen nuoruuden
vimma, että. Vimmaa muuten lisäsi varmasti se, että Alexi halusi laulaa biisit
vihaisena. Jätkät ihan kuulemma tappeli ennen soittoa. Jopa niin, että
silloinen 2-kitaristi Kuoppala, joutui käymään sairaalassakin näitä aggrennostatuksia
paikkailemassa.”
Ja käykäähän äänestämässä näistä kolmesta parasta biisiä!
Hahaa, päätin käydä vilkaisemassa blogia näin bussimatkan ratoksi ja ihan menevää analyysiä näyttää jätkiltä irtoavan! Tartuin etenkin tähän Petrin Bodom-arvioon ja KYLLÄ, sehän on todellakin juuri näin! Hauskaa, että Petri mainitsi juuri tuon pellinkupukilautuksen, johon itsekin aina tarttuu, toimii aina. Hienoja yksityiskohtia!
VastaaPoistaTotta puhuen, itse kuuntelen (ja arvostan) enemmänkin albumeita kokonaisuuksina kuin yksittäisiä biisejä. Toki yksittäisten biisien merkitys on suuri etenkin, kun tutustuu bändiin (kuten Samilla edellisessä COG-arviossa). Sama rooli on myös kokoelmalevyillä. Tähän liittyen, onhan Deadnight Warrior helvetin kova aloitusraita helvetin kovalle albumille! Itsellä on vielä (Keskiseltä haettu, tietty) kyseisen albumin Japanin versio, jossa on myös bändin nimikkobiisi alkuperäisessä alkukantaisessa muodossaan, joka tietty sitten "pilattiin" Hatebreederille. Mutta joo, jatkakaa samaan malliin! Ehkä tämän kautta itsekin saa uusia tuulia omiin soittolistoihin... :)
En tiedä, onko blogin strategiana olla tarttumatta sen enempää musiikkivideohin, mutta myös niiden sisältöä (jos biisistä on virallinen video) voisi kommentoida lisämausteeksi?
Vesku, Kangaslammen toisesta päästä
Katohan poikaa! Itseasiassa oli lähellä mainita sinutkin postauksessa, kun tätä silloin salibandyaikoina autossakin pyöriteltiin...
VastaaPoistaTähän albumi-kategoriaan voi sitten mennä blogin edettyä TOP-100 albumit vaiheeseen. ;) Tarkoituksella en itse niihin NIIN paljon puutu. Videoihin kyllä voisi vähän enemmän puuttua. Oma ohjenuora on, että myös arviot syventyvät kärjen lähestyessä.
Löytyy tuo Japanin versio myös itseltä. Ja löytyy legendary artifact eli Tokyo Warhearts kuvineen, kaikkineen.
- Toomio
Tosiaan, tuo albuminäkökulma on oman kuunteluevoluution tulos. Ehkä alkusykäyksen tälle "arvostamistavalle" antoi yhdessä välissä ollut trendi, jossa levylle tehtiin se yksi sinkku-/videobiisi ja muu levy oli täytettä. Nykyään musiikin kulutus ei enää onneksi tue tätä mallia, kun biisejä on helppo ostaa yksittäin... Toki levyn voi tehdä myös yhdestä biisistä, kuten Dream Theater ja Six Degrees of Inner Turbulence, vaikka levy-yhtiö pakottikin sen jakamaan useammaksi raidaksi (no live-levyllä se on sitten yhtenä palana). :)
VastaaPoistaNo se siitä. Toki sama Tokyo Warhearts -setti löytyy täältäkin ja vielä kaiken lisäksi legendaariselta Monoselta ostettu kappale! :) Toki voisi mainita myös Hatebreederin levyn ja erityisesti sen kansilehden, josta löytyy äijien omakätiset nimmarit. Virtain Hiekkarannan keikka taisi olla tapahtumapaikka... ;) Tämän blogin seurauksena on tässä ollut menossa Bodomin levyjen läpikäynti from the beginning. Hienoa!
Vesku