100. Stratovarius – Black
Diamond
Visions –
1997 - Suomi
NIMI | Toomio | Sami |
SOITTO/LAULU | 2 | 1 |
SÄVELLYS/SOVITUS | 1 | 1 |
LYRIIKAT | 1 | 0 |
TUNNELMA/MEININKI | 2 | 2 |
LEGENDAARISUUS | 2 | 2 |
YHT | 8 | 6 |
Tutustumisalbumi: Stratovarius - Visions
Toomio
Stratovariuksella onkin mukava
aloittaa. Bändinä se potkaisi vuoden 1997 tienoilla, serkkuni Jukan luona
Mäntässä. Istuimme Jukan kaverin, Hatti-Vattisen, vanhassa Volvossa kierrellen
sitä pilikseksikin kutsuttua pitkin Mäntän ja Vilppulan katuja. Soittimessa soi
Visions-albumi. Siihen mennessä ei
mitään näin nopeaa musiikkia ollut mistään ilmestynyt. Timo Tolkki oli maailman paras kitaristi. (Edellinen lause jo
itsessään kertoo, että paljon oli vielä maailmaa näkemättä.) Stratovarius iski
Visionsin power metallilla itsensä listojen kärkiin. Samantyylistä melankolista
lätkettä alkoi soitella yksi jos toinenkin bändi. Listoille pääsivät Hammerfall ja hiukan myöhemmin Sonata Arctica.
Soittohan on ammattimaista. Johanssonin Jensistä tuli
kiippariesikuva siltä istumalta, kun Black Diamondin ensi kertaa kuulin. Intro
ja soolot ovatkin kappaleen parasta antia. Muistan legendan, jonka mukaan Jens
olisi soittanut Black Diamondin soolon tilalla Yngwien Rising Forcen sooloa protestina. Tai toisinpäin.
Itse asiassa en edes muista, mistä sanat kertovat. Jukan kanssa taisimme tuon intro-osuuden opetella soittamaankin. Voisi se mennä pienellä muistelulla vieläkin. Sanat ovat powermetal-tyyliin ihan diibadaabaa, mutta helppo niitä on mukana hoilata. Kyllä tässä jotain halvatun legendaarista on. Silloin aikuisuus kolkutteli oven takana. Se houkutteli mukaansa vapauden valepuvussa, unohtaen mainita täysi-ikäisyyden vastuista.
Itse asiassa en edes muista, mistä sanat kertovat. Jukan kanssa taisimme tuon intro-osuuden opetella soittamaankin. Voisi se mennä pienellä muistelulla vieläkin. Sanat ovat powermetal-tyyliin ihan diibadaabaa, mutta helppo niitä on mukana hoilata. Kyllä tässä jotain halvatun legendaarista on. Silloin aikuisuus kolkutteli oven takana. Se houkutteli mukaansa vapauden valepuvussa, unohtaen mainita täysi-ikäisyyden vastuista.
Sami Pyylampi (Klikkaa nimeä!)
Stratot! Black Diamond! Tälle biisille on monet velkaa. Tämän biisin
ja bändin pohjalta jokin päättymätön heräsi itsessä ja suuressa osassa lähimpiä
kavereita. Se jokin, joka pistää jokaisen biisin ensimmäisen kuuntelukerran
jälkeen sellaisen lävikön läpi, että lähimmäisiä hirvittää ja ennen kaikkea
ärsyttää. Miten bändi soittaa, millaiset soolot, onko niissä sanoissa jotain
saatanaa tai muuta teini-ikäistä pökerryttävää?
Black Diamondista puheen ollen, pidin kuitenkin Kiss of Judasta aina parempana biisinä. Samoin harpsichord kuulosti jo siihen aikaan varsin kornilta. Ja nössönä
kun minut paremmin tunnetaan, niin Paradisea kuuntelin omissa oloissa enemmän kuin tätä.
Nyt, ties kuinka monta vuotta myöhemmin, kun biisiä kuuntelee; mitä
tapahtuukaan? Intro naurattaa, lyriikat hymyilyttää, ja kertosäe saa jo aikaan
pientä oikean powermetal-meiningin fiilistä. Väliin mahtuu perusjuntukkaa
sooloilua, mutta kun aika kellossa tikittää lukemiin 3.25... PÄNG! Jens soittaa samaa patternia jo
neljättä minuuttia, Tolkki ujuttaa
kielensä omaan sekavaan mieleensä ja lopussa Kotipelto paasaa kotipellot lakeiksi muutaman taajuuden liian
korkeilla kirkaisuilla. Mutta siinä kohdassa, jokainen voi tarttua legendan
tunteeseen.
Niin, ja unohdetaan ne Jörgin
fillit.
Toomio vastaa
”Sami onkin aina ollut
nössöttäjä, eikä ymmärrä kovaa tukutuku-metallia. No joo, onhan tässä sellaista
mihin 90-luvun teinin oli helppo tarttua. Loputtomiin toistuva melodia, tönköt
sanat ja lihaksikas laulaja Pohjanmaalta. Oman aikansa Uniklubi.”
99. Rival Sons – Pressure And Time
Pressure & Time – 2011 - USA
NIMI | Toomio | Sami |
SOITTO/LAULU | 2 | 2 |
SÄVELLYS/SOVITUS | 2 | 1 |
LYRIIKAT | 0 | 1 |
TUNNELMA/MEININKI | 2 | 1 |
LEGENDAARISUUS | 2 | 0 |
YHT | 8 | 5 |
Tutustumisalbumi: Rival Sons - Pressure & Time
Toomio
Ehdotus kuunnella tätä bändiä
taisi tulla juuri velipojaltani Samilta. Bändi oli soittamassa Jools Hollandin showssa. Näihin aikoihin, eli tuossa 2011, meikäläistä piti otteessaan
vanhemman kannan rock-musiikki. Tutustuin sellaisiin tuntemattomiin bändeihin
kuin Led Zeppelin, Cream ja Jimi Hendrix. Sitten kävi niin, että bändi tulla
päjähti Ilosaarirockiin. Live-meininki oli erityisen nasta. Laulajalta tuli
ääntä aivan tarpeeksi ja bändikin hoiti hommansa kuin rock-bändin kuuluukin.
Kappaleen vetoavan voiman
taustalla ovat oikeastaan kitarariffi ja bassolinja. Ne vievät sinne
hypnoosiin, josta Soul Captain Bandikin kertoi. Toisaalta tämäkin biisi olisi
aika tyhjä ilman Jay Buchananin vokaaliosuuksia. Äänessä on jotain, joka kantaa
lähelle 70-luvun trumpettilahkeita. Soundissa on silti jotain nykypäivää.
Children of Bodomin Alexi Laiho sanoi joskus, että rokissa pitäisi laulaa vain
”autoista, viinasta ja naisista.” Rival Sons toteuttaa tätä linjaa. Mutta tekee
sen kyllä taidolla. Tätä kuunnellessa pitäisi alla olla punainen Mustang ja
Route 66.
Tässäpä biisi, joka vie varmasti kaikki paineet mennessään. Samalla se
tuo mukanaan typerimmän hyräiltävän kohdan, mitä kuvitella voi.
"pa-da-pa-da/pa-da-pa-da/pa-da-Pa-da/pa-da-pa-da/"
Vaihtoehtoisesti melodiaan sopii myös
"dä-dä-dä-dä/dä-dä-dä-dä/dä-dä-dä-dä/dä-dä-dä-dä/"
Halutessaan voi beatboksata rumpukomppia tum-tsäm-tum-tu-tsä-tum
Koita, varmasti jää mieleen.
Instanttina tämä hymyilyttää ja tuo mieleen pakenevan kesän. Onko
kuitenkin niin, että uutena Led
Zeppelinä tituleerattu bändi on hieman liian täydellinen ollakseen
varteenotettava ehdokas? On Vevo-videot ja koreat paidat. Jos rumpali olisi
gootti tai soundit olisi hieman kauempana autenttisesta, niin lähtökohdat
olisivat paremmat. Ei näin valmiina saa maailmalle rynnätä, tsot tsot.
Toomio vastaa
"Valmista kauraahan tämä on. Ei
tämä sellaista uutta ja pelottavaa ole, millä äitejä ja isejä kauhistutetaan.
Eikä se nykyään voikaan olla. Tämä genre on shokkivaiheen käynyt jo läpi. Tänä
päivänä tällainen musiikki vain pitää tehdä niin helvetin hienosti, että se
pääsee näinkään pinnalle. Kaikki melodiat on kuultu jo. Samille liian
seksikästä, sen ymmärtää. =P"
98. Cog – What if?
Sharing Space – 2008 - Australia
NIMI | Toomio | Sami |
SOITTO/LAULU | 1 | 2 |
SÄVELLYS/SOVITUS | 2 | 2 |
LYRIIKAT | 1 | 2 |
TUNNELMA/MEININKI | 2 | 2 |
LEGENDAARISUUS | 1 | 2 |
YHT | 8 | 10 |
Tutustumisalbumi: Cog - Sharing Space
Toomio
Voi se vaan olla, että tämäkin
kappale on tullut tutuksi Samin toimesta. Alkuinnostus johtui musiikkivideosta.
Idea ja sanat. Ja laulaja-kitaristi Flynn Gowerilla on ihan mielenkiintoinen partavärkki. Ainakin omaperäinen.
Tässä iso osa pisteistä menee
tuon bassokulun piikkiin. Kyllä lopun laulurevityksessäkin voimaa on takana. Sanat
on revitty missikisojen haastatteluista ollen hiukan kliseiset. Vaikka
normaalisti bändi on kovinkin kantaaottava, on tässä pop-elementit vahvasti
läsnä. Tässä kappaleessa on se sovituspuoli onnistunut niin nappiin, että tämä
on näinkin korkealle kivunnut. Kuunnelkaa ihmiset australialaista musiikkia.
Kaikissa biiseissä ei ole didgeridoota.
Joitain vuosia sitten kyllästyin hetkeksi lähes kaikkeen uuteen
musiikkiin. Itselle tärkeimmistä genreistä ei löytynyt enää mitään kiinnostavaa,
ja vanhat kiristivät päänahkaa.
Lähdin etsimään musiikkia eri tavalla. Mitä kuunnellaan muualla
maailmassa? Miten esimerkiksi Australia, mikä siellä myy tai toisaalta elää
kulttisuosiossa? Törmäsin melko nopeasti bändiin nimeltä Cog. Heiltä oli juuri
ilmestynyt video uudesta sinkusta, joka on tämä kyseinen What If. En muista
ensireaktioitani, mutta jokin sai katsomaan videon useamman kerran. Vaikka
biisi oli heti alkuun kiinnostava rytmeiltään ja laulajan saundilta, niin jätin
sen muutamaksi päiväksi omiin oloihinsa.
Biisin alkuriffi jäi kuitenkin jollain tavalla pyörimään mieleeni ja
palasin sen pariin uudella kiinnostuksella. Luin sanoituksia ja kiinnitin
erityistä huomiota bändin tulkintaan. En uskaltanut tarttua aikaisempiin bändin
biiseihin, jotta en pettyisi. Tässä on kaikki kohdallaan. Uuden löytämisen
fiilis oli palannut.
Myöhemmin What If:n merkitys on kasvanut vielä enemmän, kun olen
tutustunut bändin koko tuotantoon. Se
onnistuu olemaan yhtäaikaa mutkikas ja simppeli, sanoitukset ja soitanta ovat
ryhdikkäässä kokonaisuudessa ja se ennen kaikkea se vetää kuuntelemaan. Se myös
uskaltaa jättää viestin ilman kummempia koreiluja:
What if
In the future
People
Just decided
No more leaders
Fighting to control
us
Yleisesti ottaen, What if ja koko Cog on minulle merkki siitä, että
tuolla, sekavassa ja järjestelemättömässä musiikin suossa, on vielä paljon
muutakin kuin niitä iankaikkisia, trimmattuja ja seurallisiksi siliteltyjä
suomursuja.
"Oli arvattavissa, että tämä biisi
kirvoittaa eniten tekstiä Samilta. Ei tähän oikeastaan sen kummempaa
vastaansanomista ole. Cog on bändi, joka on. Se vain on, ei tarvi enempää.
(Itse asiassa en ole ihan varma, onko bändi enää kasassa. Virallisesti varmaan on,
mutta epävirallisesti ehkä ei. Who knows?)"
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti